[Interview] Ronald van Schaik over creatief bureau Kaliber

  • Bureaus
  • 15 jan 2016 @ 23:18
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Interview

Kaliber is een creatief bureau voor interactieve merkbeleving. Wij spreken Ronald van Schaik, oprichter en creatief directeur van Kaliber.

Wie, wat, waar is Kaliber?

Kaliber is een creatief bureau voor interactieve merkbeleving uit Utrecht. We ontwikkelen interactieve communicatie: campagnes, sites, apps maar ook interactieve installaties in de fysieke ruimte. We gebruiken liever niet de term digital bureau, maar interactief bureau; interactiviteit speelt zich ook buiten de randen van het beeldscherm af. 

We zijn met ongeveer 45 denkers, makers en wakers: marketeers, strategen, creatieven en technologen. Een fijne mix van de ratio van creatie en de creativiteit in technologie. 

De naam Kaliber is misschien niet erg bekend. We bestaan al 18 jaar, maar heten pas sinds juni vorig jaar zo. Daarvoor stonden we bekend als Rhinofly. Enkele jaren geleden hebben we ons afgevraagd of we wel het beste uit onszelf halen en of we wel het beste aan de markt bieden. Vanaf dat moment hebben we in feite het bureau tot de kern afgepeld en opnieuw opgebouwd. De naamswijziging is de bezegeling van die koerswijziging. 

Wat doen jullie dat andere bureaus niet doen of kunnen?

De ontwikkelingen in deze tijd gaan zo snel dat een theorie snel achterhaald is. Daarom vinden wij dat een bureau een partner voor een merk moet zijn die helpt om mee te bewegen met de dynamiek van De Nieuwe Wereld. En dus moet een bureau zelf het initiatief nemen om de waarheid te ontdekken. Wij gebruiken daarvoor iets dat we Ontdekkingsdrift noemen. 

In de zoektocht waar ik het net over had, ontdekten we dat dit hetgeen is wat ons drijft. Het is de gretigheid om nieuwe ontwikkelingen te doorgronden. Er was geen goed Nederlands woord voor die eigenschap, dus we hebben er zelf één bedacht: Ontdekkingsdrift. 

Om die Ontdekkingsdrift de vrije ruimte te geven, hebben we een intern label dat we de Inventors noemen. Daarin doen we experimenten, ontwikkelen we prototypes, doen we projecten die niet voor onze klanten zijn maar waar we wel iets van leren. Op onze blog beschrijven we de inzichten die we daarmee opdoen. De cross-over tussen online en offline vinden we heel interessant. We ontwikkelden bijvoorbeeld een interactief skatepark, een wekker die pas uitgaat als je er naar glimlacht, een nerfgun die je beschiet als je te laat een vergadering instapt, een koelkast die via internet ons vertelt of het bier wel koud staat. 

Je kan iets lezen en dan weet je iets. Maar als je er mee aan de slag gaat, dan begrijp je het. En dat helpt ons om nieuwe inzichten op te doen en dat toe te passen voor onze opdrachtgevers. 

Wie zijn jullie klanten?

We werken voor Velux, Wageningen Universiteit, Rijksoverheid, Centraal Museum, Plus, Athlon, Intel, Securitas, Belastingdienst en meer mooie merken.

Kun je iets vertellen over de Bad Habits on repeat-campagne?

Elk jaar geven geven we onszelf de vrijheid om het jaar af te sluiten met een innovatieve campagne. Een soort eindejaars-inventorsproject. We maakte een keer een interactieve bushalte, een Augmented Reality-kerstkaart (in 2008 al!), een robot die via de site door ons pand gestuurd werd, on demand 3D-geprinte hashtags enzovoorts. Dit jaar hadden we met eerlijke stemrondes besloten een robot te maken die via Twitter verzoeknummers op onze piano speelt.  

Maar het was nogal druk, dus dat paste niet. We konden het niet over ons hart verkrijgen om de jarenlange traditie te doorbreken. En zo hebben we in 5 dagen Bad Habits on Repeat ontwikkeld.

Hoe kwamen jullie op dit idee?

We filosofeerden wat over hoe akelig goede voornemens zijn. Een kwelling die we ons elk jaar weer aan doen. Afscheid nemen van de geneugten des levens. En dan ook nog uitgerekend op 1 januari.  

In een tijd waarin we continu letten op wat we eten / luisteren / lezen / zeggen en hoe we duurzamer / gezonder / fitter / bewuster / socialer door het leven kunnen gaan…moeten we vieren dat we nog een paar kleine zondetjes hebben die het leven zo aangenaam maken! En wat is nu een betere manier om die bad habits laten shinen dan Animated Gifs! 

Wat is het laatste nieuws bij Kaliber?

We werken nu aan een Virtual Reality project waar ik helaas niets over kan zeggen. Dus dat is geen nieuws. 

Iets anders dan: we zijn als founding partner druk met de organisatie van TEDxUtrecht op 27 januari in TivoliVredenburg. Ik durf nu al te zeggen dat het de beste editie ooit wordt!

www.kaliber.net

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken